Pages

Followers

Monday 24 October 2011

jogging di pagi hari

assalamualaikkum w.b....

hye...x sangka best jgk yer kuar pagi-pagi pastu hirup udara segar sambil berjogging.Ya Allah,saya nak kurus.
Sebb tu la tanpa segan silu saya keluar jogging walaupun ramai manusia tengah lalu-lalang.Ajak Aisyah,dia bekerja(rajin la kawan aku sorang ni).Nak ajak fikah.dia dah mandi(tp fikah dah kecik).Nak ajak Farah,dia balik kg(tp Farah dah kurus dan awet muda lgi).Nak ajak Za,dia tak mahu.So,i terpaksalah pergi sorang diri.Dalam hati aku,"x der jalan lain ke nak lalu"..hehhee..mcm la jalan tu jalan kau punya Nadia...hish..hish..

Actually,why i rajin sgt ni nk jogging?...Sebab i nk kurus la.Hiah..bila la i nak kurus yer..sy harp nnti graduate ni i dpt la capai berat yang ideal dengn ketinggian..tinggi i 1**cm dan berat i  **kg.hish.....
Nk taw tak megapa sy ni kurus(mcm la korung nk taw kan).Sebabnya adalah:

  • pertama sbb biar badan rasa ringan.rasa badan ni mcm bawak batu jer.hehehe
  • kalau pakai baju x dr la nmpk sendat semacam jer..tp alhamdulillah bila saya pakai bju muslimah x nmpak la bentuk bdn sy yg slim nie..hehehheh...
  • supaya terhindar drpd penyakit kronik.
Jdi,utk melaksanakannya,perlukan keazaman yg tinggi menggunung,Kalau setakat keinginan jer,belum tentu akan berjaya.Tapi,niat untuk kita kurus mestilah betul.Bukan kerana semata-mata nak pakai baju ketat,biar nmpk body lawa..x baik taw mcm tu...Aurat taw...

Antara pelaksanaanya ialah:
  • makan untuk hidup,bukan hidup untuk makan.Rasulullah s.a.w kalau makan baginda akan berhenti sebelum kenyang.Untuk mengelakkan kita makan banyak,sunnah Rasulullah s.a.w ialah makan buah dahulu sebelum makan makanan berat seperti nasi dan sebagainya.Indahkan cara Rasulullah s.a.w.
  • Banyakkan pergerakan.Buatlah apa-apa pekerjaan yg mengeluarkan peluh seperti kemas rumh,jongging,basuh tandas,dukung baby dan apa-apa lah yg sewaktu dengannya.
tengoklah cara Rasulullah s.a.w menjaga kesihatan diri.Bukan luaran sahaja,dalaman pun kena jagga taw.

hehehe..sy berharap dan berdoa agar saya akan mendapat bentuk badan yg ideal.Doakan saya ek!!!!!
Gua pergi dulu bro.....salam
nak kurus mcm awek kt atas ni.Comel kan.
*kredit to nayzak.deviantart.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...